tirsdag den 20. november 2007

TILBAGEBLIK


Gled igen tilbage i tiden. Højtlæsning. Det første, jeg husker, er, at købmanden kørte ud på varetur om torsdagen. Anders And bladet var blevet bestilt og var med. Mens mor gjorde maden færdig, satte far og jeg os i sofaen, med gadekrydset af hund ved vore fødder. Han læste op, mens jeg studerede billeder. Der var også Pixibøgerne, jeg ofte arvede af ældre fætre-kusiner, som blev studeret, ud over bl. a. Lille sorte Sampo. Om aftenen, især i den mørke tid, kunne far læse op af Astrid Lindgrens bøger, Ole Lund Kirkegård, Laura bøgerne fra skoven, specielt sidstnævnte husker jeg, havde så ondt af Mary, da hun blev blind, sammenholdet i familien under trange kår. Puk bøgerne kom også til, har vist godt 30, som blev studeret flittigt, derfra mit navn, en overgang blev jeg ikke kaldt andet i skolen samt blandt jævnaldrende kammerater.
De 5 af Enid Blyton blev også læst, det er en hel samling, jeg har fra dengang, kunne næsten have et helt bibliotek bare med ungdoms bøger, da jeg stadig har bøgerne fra dengang i mine gemmer. Gled umærkeligt over i voksenbøger, hvor jeg har oceaner af bøger rundt omkring i huset, mest inde i mit værelse, hvor de står alfabetisk, lidt en blandet landhandel, de bøger, der gjorde mest indtryk, var nok alligevel børnebøgerne, hvor far læste op, det har sat sine spor, hvor jeg den dag i dag ofte ser billeder for mit indre blik, bl. a. kludetæpperne,som pigerne i Bulderby bøgerne havde på deres værelser, eller dengang Emil fra Lønneberg kørte karlen Alfred til læge i snestorm.
Turene til det lokale bibliotek ca 4 km væk. de første år altid sammen med far. Barndommens bibliotekar havde den regel, vi børn max måtte tage 5 bøger pr gang, hvilket ofte var for lidt, så jeg lokkede til tider far til at tage et par stykker med blandt hans. Senere tog jeg afsted selv, først på cykel, dernæst på knallert. Der kom en ny bibliotekar, der havde lidt andre regler, som trak flere børn og unge til, når jeg ankom, kunne hun til tider udbryde: "Læsehesten tilbage." Var storforbruger, og hun måtte til tider bestille hjem. Biblioteket blev for lille til mig og søgte lidt væk, det lokale bibliotek lukkede for forholdsvis kort tid siden af mangel på lånere, er nu tilbage 2x2 timer om ugen - torsdag.
Gætter på, andre har nogle tilsvarende oplevelser, eller kan håbe det for dem.

Ingen kommentarer:


FORÅR 2007
Powered By Blogger