onsdag den 30. januar 2008

FORNYELSE

Det her billede af et stk hæk er et af de sidste, der bliver taget af lige denne, da der skal fornyelse til, den er ved at have udtjent sin værnepligt, færdig, der er for mange udgåede træer imellem, hækken som jeg har haft med i et tidligere oplæg.Hækken, som er i skel mellem en nabo og undertegnede.Hækken, som de 2 tidligere naboer (far og daværende nabo) i fællesskab fik skiftet ud.
Her ses resultatet, hvor den er ved at blive nedlagt, efter aftale, det er min nuværende nabo, som har gang i motorsaven på stykket, her er han dog hjemme ved sig selv. Mens jeg luntede rundt på stykket med kamera i hånden og hunden ved siden, så jeg pludselig for mig, far og daværende nabo sidde side om side i nærheden af hækken, travlt snakkende, ikke lige store i omfang. Kontrast på deres bygning, de næsten lige høje mænd, den ene med overvægt, den anden spinkel uden mere end det, der skulle være der. Faktisk et sjovt syn, når man så dem på afstand. Hvis vi (mor og undertegnede) førhen efterlyste far omkring spisetiderne og far var for sent på den, og vi vidste han var i marken her, havde vi en lumsk mistanke om, hvad der var gang i på skellet. Så var der en stor chance for, de 2 naboer sad og snakkede og havde glemt alt om tid og sted.
Nu er begge mænd begravede, på hver sin kirkegård, og det spor, de i fælllesskab satte, er nu ved at blive fornyet, tidens tand har sat sine spor på den. Hvor mange år mon der nu går, inden efterfølgerhækken bliver nødt til at skiftes grundet tidens tand. Det vil tiden vise, det er ikke sikkert, det bliver i min tid her på ejendommen.

16 kommentarer:

Anonym sagde ...

Godt du nåede at få taget nogle gode billeder af den fine hæk inden udskiftningen! Nu har du så ikke det fine motiv længere, men den bliver vel fin igen engang. Det må være lidt vemodigt at se den nedlagt, men sikken en hyggelig historie, du kan fortælle om din far og naboen. Det lyder til at have været et godt naboskab, hvor de ikke kun kunne finde ud af at arbejde sammen, men også hygge sig.

Zindy sagde ...

Evi, det er faktisk vemodigt at se hækken lade livet, nu ligger den helt ned hele vejen hen, men erkender blankt, det er en nødvendighed, det sker, den var færdig som hæk, de første tegn skete for nogle år siden.
De to tidligere naboer havde meget med hinanden at gøre, aldrig uvenskab på nogen måde, husker, de var fælles om såmaskine og harve bla, de enedes fint om tingene og var der når der var brug for hjælp til et eller andet, den stille humor, deres sindighed, den yngste af naboens børn var 3 år ældre end mig, legede en overgang, de 2 piger var til tider barnepige for mig, der var i høj grad godt naboskab dengang, der var også hundekendel, fik hund der engang eller 2, kan til tider savne den form for naboskab i dag, men tiderne har jo ændret sig.

Anonym sagde ...

Puk, det var nogle fine tanker du her havde! Jeg hader, at se træer blive fældet - altså, hvis de er syge eller udgåede så skal det selvfølgelig til - men her i min egen landsby som bliver mere og mere "parcelhusfascistisk" efterhånden som yngre og strømlinede kræfter rykker ind - her kan man finde på at fælde århundredegamle træer - af én eneste grund: man synes de står forkert! Det skulle forbydes og det mener jeg HELT bogstaveligt. De elmesyge træer skal selvfølgelig væk - og vi har selv fjernet en gammel (meget gammel) og udtjent hæk, men sådan gammel bevoksning bærer historie (som du så smukt illustrerer med historien om din far og naboen) - og man skal tænke sig godt om inden ...

Anonym sagde ...

Jeg er helt enig med ovenstående. Jeg hader også når de gamle smukke træer bliver fældet. Det er jo så uigenkaldeligt, for nye træer er så længe om at vokse op og meget af charmen forsvinder fra et kvarter, når de gamle træer er væk!

Zindy sagde ...

et cetera - det lader til, vi er helt enige vedr fældning af træer. Jeg kom til at tænke på et eksempel; en fra nabolaget kontaktede mig engang, om jeg ville fælde nogle træer for hende. Måtte tage det brugelige med mig for ulejligheden. Tog dertil - og sagde nej. Træerne stod i skel og læede for vestenvinden, de fejlede ingenting overhovedet, andet det var "forkert" sort. Hun måtte lade dem stå eller finde en anden.
Jeg har selv fået nogle træer fjernet sidste efterår som læbælte for vestenvinden, men der var den grund, det var udgået elm, som kunne vælte ind over husene i en storm, hvis de ikke kom ned! Det var vemodigt, de var meget ældre end mig, men nødvendigt og bar historie, nu, hvor jeg fyrer med dem, kommer der jævnligt glimt frem på nethinden, asken bliver genanvendt i køkkenhaven, det hører til på adressen.
Jeg kan godt følge dig i hækken, som først blev skiftet, da det var nødvendigt, ser det samme på kirkegården, da jeg blev ansat, var der virkelig nogen, som trængte til hjælp, ok, de bar historie, men var udgåede flere steder, graveren vil godt ha flere udskiftet, et eller andet sted er jeg glad for, der ikke er økonomi til mere lige nu og her, da jeg ikke synes, de skal skiftes før, det ER nødvendigt, dem, han har udkig på, kan i min verden godt holde en tid endnu, det er ikke kun udseenet på kirkegården, det drejer sig om, der er også historie og økonomi. Historien bag må man nu engang ikke glemme, det er mennesker, som har sat det, næsten uanset hvor, og den må vi, set fra mit synspunkt, ikke bare glemme, kassere efter forgodt befindende.

Zindy sagde ...

Evi, der kom du lige med et par ord, jeg ikke fik med, charmen forsvinder, når de gamle træer forsvinder, de nye skud står der gennem mange, mange år, inden de skyder op og gør sin gavn, det er virkelig synd og skam, når træer, som er sunde bare skal lade livet, fordi de lige står et forkert sted eller har forkert sort, hader det også som pesten, indvendig har jeg lyst til at bande, når jeg ser træer lade livet under forkerte betingelser.

Anonym sagde ...

Hvor er jeg glad for at have "truffet" nogle, som deler min mening om dette emne!
Jeg tudede, da det smukke egetræ, som stod uden for mit køkkenvindue blev fældet. Skønt det er flere år siden, savner jeg det stadig. Der var altid fugle i og det var så dejligt at følge årstidernes skiften på ganske nært hold.

Zindy sagde ...

Evi, hvor jeg forstår dig! Da jeg hørte saven gå i gang på modsatte side af asfalten, var øjne blanke et kort øjeblik, selv om det var med min accept, tilladelse, grundet nødvendigheden, skellet HAVDE udtjent sin pligt, gjorde ikke mere gavn, nu, hvor træer ligger på stribe, kan jeg stadig godt se nødvendigheden, dèr var det på sin plads, jeg kan heller ikke acceptere, det bare skal ned pga udseende eller andet. Når jeg fælder i skoven, er det der, hvor træerne står for tæt pga frø fuglene har smidt, dernede kan det få de konsekvenser, træerne ikke får næring nok, hvis de står for tæt, der er det i områder nødvendigt, og jeg er meget påpasselig med, hvilke træer, jeg vælter, skoven skal heller ikke ødelægges og tager runde i mit område og udser mig de træer, der skal ned, så resten kan få lys og næring.

Anonym sagde ...

Kære Puk
Respekt for naturen, det er jo det, som det hele handler om!
Jeg er rigtig glad for at du forstår det.

Zindy sagde ...

Kære Evi.
Glad for, vi er enige om naturens bevarelse, at vi ikke bare skal gøre som det passer os. Ikke alle har den tankegang, mange forstår den ikke.
Kh Puk

Anonym sagde ...

Evi og Puk - jeg nød i den grad jeres tankeudveksling her - ikke bare fordi vi er HELT på linie, men fordi I udtrykker Jer så fint om det! Det var godt, at du sagde fra overfor kvinden der ville have smukke gamle træer fældet fordi de var "forkerte", Puk!

Zindy sagde ...

et cetera - TAK for dine ord. Jeg nyder, der er folk som dig og Evi, der helt følger min grundholdning til træer. Det er min bedste overbevisning, jeg kommer med her, vi skal værne om naturen, herunder træer. Kvinden, jeg sagde fra overfor, var meget undrende og forstod ikke, jeg ikke ville have træet, det kunne jeg ikke bruge til noget. Jeg vil godt tage min sav med et sted hen og vælte træer, hvis jeg kan se logikken i, de skal nedlægges, ellers ikke, lige der er jeg vist stejl, kan ikke rokkes der. Træerne, kvinden ville have haft nede ved min hjælp (og hvor mit løselige skøn er, jeg ville have til ca 2 mdrs forbrug) fejlede virkelig ikke en lyd, flotte, charmerende træer, som sagtens kunne holde til nogle år endnu, de skulle bare ikke ned ved min hjælp, hun gad ikke have eg længere, hun ville have store, flotte bøgetræer, og sønnen havde ikke lige tid til at gøre noget og havde foreslået mig, hvilket var forgæves. Som omtalt tidligere, når jeg går rundt i eget skovområde og vælter her i vinterhalvåret, kommer der godt nok sunde træer ned, MEN for at de tilbageblivende bedre kan vokse op og blive sunde og store, ikke bare fordi det er sjovt at se træer må lade livet, for det er det ikke, er nødt til at tænke på, om jeg vil have flotte tilbageblivende træer, eller klynger, hvor de virker små, halvvejs udgåede, fordi de ikke får næring og lys nok, der er, set fra mit synspunkt, en stor forskel på nedlæggelse af træer.

Lizelotte sagde ...

I min nye have står et gammelt pæretræ. Hvis det viser sig, at det tager alt lys i hele haven, så ryger det sig en tur.

Og så planter jeg et nyt lille træ, som passer bedre i størrelsen.

Sådan er vi så forskellige. Jeg holder af træer, men jeg holder mere af lys.

Zindy sagde ...

Lizelotte, vi er forskellige, og et eller andet sted heldigvis for det, når det kommer til stykket. Det hele vil også blive for trivielt, kedeligt, hvis vi alle var for ens.
Der må også godt være plads til andre ideer ens egne for, der ligesom sker noget. Jeg tror heller ikke jeg gad, hvis ikke, der skete noget, som var anderledes end det, jeg selv går ind for, og alt er jo heller ikke gråt-i-gråt, der er nuancer.

Lizelotte sagde ...

...synes måske lige at det gik lidt vidt at mene, at der skulle lovgives mod fældning af gamle træer osv... :-)

Zindy sagde ...

Lizelotte, lige der kan jeg godt følge dig, synes dog heller ikke, det skal forbydes at fælde træer, fordi de er gamle, det er dog trods alt folks egen sag, hvad de gør i sidste ende med deres ting, også træer, det er legalt at have en mening, og ang frugttræer, har jeg selv et par æbletræer, som sikkert må ned, da kun ca halvdelen dur, og de kan, som jeres pæretræ, som virker forvokset i jeres nye have, jeres træ ville jeg heller ikke have noget imod at vælte, hvis jeg var tæt nok på, grunden skal trods alt også kunne bære det, hvilket det tyder på, jeres ikke kan, der er - også for mig - nuancer i dette spil, selv om jeg kan sige nej ét sted, er det ikke ensbetydende med, det også bliver det et andet. HAR væltet raske træer på en grund, indenfor de sidste 2 år, hvor de ikke fejlede noget, de VAR vitterlig for store til at stå der, lige der virkede de malplacerede pga størrelsen, så jeg kan altså rokkes, alt er - trods alt - ikke kun sort og hvidt.


FORÅR 2007
Powered By Blogger