fredag den 8. februar 2008

HIMMEL

Endnu engang har jeg været ude på en af mine vandringer, som efterhånden er blevet en livsstil, da jeg næsten dagligt er ude at gå.
Der skal være meget dårligt vejr før jeg ikke dapper afsted med hunden som trofast følgesvend. I dag på vores vandring gik vi der, hvor jeg kunne lade hunden løbe frit, pludselig kom der et stk sort bokser i fuldt firspring lige hen mod min. Gensynsglæden var stor, da de 2 har mødt hinanden før, der skulle leges, og det var nu. Sjovt at se de 2 opføre sig som kåde hvalpe der på skovstien.
Da jeg kom ud på fri terræn igen kunne jeg ikke stå for himlens spil der bag træerne. Tog dog for en gangs skyld ingen billede, da jeg vidste, jeg havde et til at ligge i forvejen i mit album, som beskrev himlens spil her i dag. Et skue, jeg aldrig bliver træt af, himlen svinger, skifter hele tiden, hvilket jeg ikke kan undgå at observere, muligvis fordi jeg er blevet miljøskadet af at bo i mit barndomshjem med vidder.

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

DET er bare et super flot billede, Puk. Man kan jo ligefrem se solsøjlerne. ;-) Rigtig god weekend!

Zindy sagde ...

tak frk. Bibo. Jeg bliver vist aldrig træt af den afvekslende himmel, se lyset veksle fra dag til dag. Også god weekend til dig! :-)

Lizelotte sagde ...

Puk, der er heldigvis smukke himle uanset hvor du er. Jeg kan huske en aften jeg så den skønneste solnedgangshimmel over det temmelig grimme industrikvarter, som jeg arbejder i. Det var faktisk lidt smukt i sig selv, de røde farver og guldet på himlen, der lånte lidt kulør til al betonen og det effektivt-kedelige...

Zindy sagde ...

Lizelotte, det er så længe siden, jeg i virkeligheden har set et kedeligt, grimt industrikvarter blive forskønnet af en skøn solnedgang, jeg næsten har glemt, hvordan det grimme næsten bliver forskønnet af baggrunden, men jeg kan næsten se Hobros grimme områder lyse op.
Så jeg kan kun, heldigvis, give dig ret i, himlen er, uanset hvor man er i verden, den følger en på ens færden, og gudskelov evner de fleste at se skønheden i den.

Anonym sagde ...

Puk, det er et fantastisk smukt billede - jeg har siddet og kigget længe på det i stort format - og som Bibo skriver - man kan se søjlerne af lys :-)

Zindy sagde ...

Tak cerera. Jeg nyder selv synet, lige dette syn ser jeg ofte, når jeg er i min sydvendte stue, som vender ned mod skoven, jeg er en af de heldige, som har storslået natur lige udenfor mine vinduer, nyder især den sydvendte side af mit stuehus, hvor jeg har dette pragteksemplar af himmel i alle nuancer hver eneste dag. Falder jævnligt i staver her i stuen med vinduet lige ved siden af, hvor jeg sidder nu.

Zindy sagde ...

Undskyld, cetera, endnu engang var jeg for hurtig ved tastaturet, jeg kunne ikke stave til dit navn fik jeg øje på, da kommentaren var gået igennem...

Anonym sagde ...

Uhmm! Det er en rigtig lækkerbisken, som man kan se igen og igen. Jeg bliver helt misundelig over, at du har mulighed for at se sådanne smukke solnedgange fra din stue og jeg kan godt forstå, at du kan falde i staver over dem.

Dette billede er i et andet format, end de fleste af dine øvrige billeder. Har du beskåret det? eller haft kameraet på panoramafunktion eller lignende?
Jeg spørger fordi jeg ved, at du gerne vil lære dit kamera nærmere at kende. Jeg synes det aflange format fungerer rigtig godt her!

Zindy sagde ...

Tak Evi. Jeg er selv glad for dette billede, som er et af mine faviritter. Jeg nyder, jeg ikke behøver tage ud for at opleve himlen, jeg har, som ses, himlen lige udenfor min sydvendte stue. Jeg kaster ofte blikket ud, når jeg går herinde for at se skuet med græsmark først, dernæst skoven og himlen som baggrund, lyset skifter hele dagen, hvilket er pragtfuldt.

Billedet, som er i andet format end de øvrige, prøvede jeg at beskære for at se forskellen på det og andre, minusset er, jeg havde så travlt med det, jeg ikke havde helt tjek over dato er derpå, ellers havde du et godt skud, sikkert fordi du selv er ivrig fotograf i dagligdagen.

Anonym sagde ...

jaja, jeg bærer over med det med datoen, men faktisk tror jeg den vil kunne fjernes ved hjælp af kloning i et billedprogram. Man tager lidt fra et andet sted i billedet, her ville det være fra det sorte område nederst og flytter det hen over det, som man vil dække,i dette tilfælde ville det være datoen.
Det er dog ikke noget,som jeg selv har prøvet, selvom jeg efterhånden har læst en del om digitalfotografering og billedbehandling i Digitalfoto-bladene, som jeg låner på biblioteket. Dem vil jeg gerne anbefale dig. De giver meget inspiration til nye billeder, både med teknik og motiver.
Jeg synes bare du skal prøve dig frem f.ex. med at tage et motiv fra forskellige vinkler og fra forskellige afstande.
Jeg har selv haft meget glæde af, at fotografere ting tæt på; f.ex stammen på et træ, det kan blive utroligt smukt. Man skal dog være påpasselig med at få fokuseret på det sted i billedet, som man gerne vil have til at stå skarpt og så holde kameraet i ro. Det kan godt være ret svært og jeg foretrækker at have noget at læne mig op ad, så jeg ikke står og svajer. Mit digitalkamera er nemlig lidt længere om at tage et billede, end mit gamle kamera.
Jeg synes også, at det er spændende at tage dagligdags motiver helt tæt på. De ser pludselig ganske anderledes ud og giver en ny oplevelse af tingen.
Pøj pøj med fotoeksercitsen, jeg følger dine udfoldelser med spænding og glæde.

Zindy sagde ...

Evi, tak for tipset mht at prøve på at få dato fjernet, endnu har jeg ikke prøvet, men det er et forsøg værd, da jeg ikke selv er vild med den der dato.
Det kunne være, jeg lige skulle trisse ind på biblioteket en dag og få lånt nogle fotobøger med mig hjem, da der er uendelig mange muligheder at tage billeder på, vinkler på.
Det samme motiv kan ændre sig meget, når man zoomer ind og ud, hvilket er en af de ting, jeg synes er sjovt, det gi'r ligesom et helt andet motiv, selv om man står det samme sted med kamera i samme vinkel.
Det lader til, vi kan få glæde af hinanden, også her, da du også har det kamera som fast følgesvend, det er altid sjovt at høre om andre, nye vinkler, tips ideer. Jeg glæder mig til at få lånt nogle bøger om fotografering, da det ligesom er gået en sport i at ha' det kamera med som ekstra øje, når jeg er ude at gå.
Det kamera, jeg har nu (det første gik i smadder og jeg fik et andet uden beregning, da det var kameraet, som var noget galt med fra starten) er noget nemmere at håndtere, det kan jeg ligesom bedre følge logikken i, og det nyder jeg i høj grad på mine vandringer i området.

Anonym sagde ...

Jeg vil meget gerne dele mine erfaringer med mit kamera med dig. Det er rart at kunne bruge dette blogskriveri til de ting, som optager en og jeg tror også vi har en del til fælles.
Jeg kan forstå, at du er blevet glad for dit kamera. Jeg synes også at man kommer til at betragte naturen lidt anderledes, når man kigger efter motiver og det kan være rart i sig selv. Der behøver ikke altid, at komme billeder med hjem, men jeg har mange og min familie synes tit, at jeg tager for mange, men jeg nyder at kigge på dem og er især rigtig glad for zoomfunktionen på mit kamera, så jeg kan nærstudere dem.

Zindy sagde ...

Evi,jeg nyder dine kommentarer, fordi vi har så mange ting fælles, bl.a. kameraet ude i naturen. Kender godt det der med at have mange billeder, hvilket jeg også efterhånden har på pc'en, hvis jeg boede sammen med nogen, ville jeg helt klart også få at vide, jeg tog for mange. Jeg elsker også zoomfunktionen, man kan tage det samme motiv på forskellige afstande, stående på samme plet, hvilket er en af mine kæpheste. Det er sjovt at lege med det kamera, bla tage træer i forskellige vinkler, det kamera gør, man ser naturen helt anderledes, nye vinkler kommer frem, som man ikke så før.


FORÅR 2007
Powered By Blogger