lørdag den 12. januar 2008

DIVERSE

Sidst, jeg var i staden - dels for at handle ind, dels efter alterbuketter til kirken, var kameraet med som følgesvend. Billedet her er taget på min vej fra bilruden. Vejen, som jeg efterhånden kender ud og ind som min egen bukselomme og som jeg har kørt utallige gange i mit liv. Dels sammen med mine forældre, dels i bus, mens jeg gik i skole den vej på, dels på cykel og knallert. Mens jeg jævnligt cyklede og kørte på min røde Puk Maxi, var der ingen cykelsti på strækningen, husker, det ikke altid var lige sjovt, når de store lastbiler kom susende, ofte meget tæt.
Efter der var blevet handlet ind, traskede jeg ind i byens bymidte, hvor denne blomst står og pryder i al sin pragt næsten midt i det hele. Bymidten er forholdsvis ny, den blev først anlagt efter, jeg var blevet voksen, og husker processen dengang, den blev til. Holdningerne til, om en bymidte kunne eksistere, var delte, men det viste sig hurtigt, der ingen problemer var i den retning.
Da jeg kom ud med blomsterne til kirken under armen, fik jeg byens bibliotek i søgeren, den røde bygning bag bilen. Fik lånerkort derind til, mens jeg gik på handelsskolen, som dengang lå ca 5-10 min derfra på gåben. Fritimer samt ventetider på bussen blev jævnligt brugt derinde. Dengang var biblioteket næsten mit andet hjem, så meget blev det brugt. Jeg var et kendt ansigt derinde. Når jeg havde støvet lidt rundt, begyndte jeg ofte at læse i det lånte materiale i læsesalen. Andre gange sad jeg og læste lektier derinde, så var jeg fri for det, når jeg kom hjem, eller var i hvert fald kommet et stykke vej.
I området omkring biblioteket boede der for efterhånden mange år siden et hold familie. Der parkerede jeg min knallert med mellemrum et år, jeg gik på VUC, de boede nær Vestre Fjord, et kønt område i et stille villakvarter, som jeg elskede. Har ikke været i området gennem mange år, da det sidste familiemedlem faldt væk tilbage i efteråret 1985.

6 kommentarer:

Lizelotte sagde ...

Hvad pokker - - I har jo sol oppe hos jer?? Den har vi ikke set meget til hernede på det sidste...

Zindy sagde ...

Lizelotte, billedet du ser, med sol blev taget igår sidst på formiddagen... Gennemgående har vi haft samme type vejr, åbenbart, som nede hos jer, da det billede fra i går MED sol, faktisk kun var er kortvarigt glimt, vi har mest haft småregn, overskyet...

Lene sagde ...

Et bibliotek er en lise for sjælen. Det er bare alt for sjældent jeg kommer der nu.

Zindy sagde ...

Lene,jeg kan kun give dig ret, i forgårs, da jeg fik biblioteket i søgeren, greb jeg mig selv i at savne min regelmæssige gang derinde. Det er efterhånden meget sjældent, jeg bevæger mig derind, læser ikke så regelmæssigt mere, hvilket er lidt en skam. Håber, projektet via bloggen hos Nina bliver til noget, når hun vender tilbage for at komme i gang igen, da jeg savner stilheden, roen, atmosfærden af bøger, min søgen efter læsestof.

Anonym sagde ...

Det kan være svært også at få tid til at læse bøger, når man først har fået øjnene op for nydelsen ved at læse blogs! Man behøver ikke at skulle ud af huset for at finde godt læsestof! Jeg besøger nu stadig jævnligt mit bibliotek, selvom jeg ikke slæber så mange bøger hjem som tidligere.
Jeg har også altid nydt roen på biblioteket og at være mellem de mange bøger og kunne vælge og vrage. Desværre er jeg ikke så god til at huske titler, for ellers var der da mange, som jeg ville have kunnet anbefale.

Zindy sagde ...

Evi,der ramte du også et af mine punkter. Jeg er blevet grebet af at følge andre via deres blogs, når jeg sætter mig ved pc, skal jeg lige bruge ca 20-30 min og pludselig er der gået dobbelt så lang tid, da det er spændende at følge denne form for virkelighedens verden, læse om andres dagligdag og til tider kommentere.
Så du er også en af de her læsere fra biblioteket, det lader til, vi har flere ting fælles mht interesser, hvilket er sjovt at høre om. Har du iøvrigt læst 2-binds serien "En nonnes kærlighed" af Marccelle Bernstein?En kvinde ender med at bryde ud af klosteret, da hun får øjnene op for kærligheden.
Førhen læste jeg i tonsvis af bøger, nu er det mest i ryk, bla da jeg var i genbrug før jul, hvor jeg fik et læs med hjem, jeg kunne i princippet godt tage afsted igen, da jeg er ved at være igennem stakken.Og nogen skal returneres.


FORÅR 2007
Powered By Blogger