onsdag den 13. februar 2008

DØDEN 1

Har været væk fra matriklen tidligere på dagen og kom forbi "gerningsstedet". Stedet, hvor Rasmus (nu kan jeg godt oplyse det rigtige navn, Lene, da det er kommet frem i lyset har jeg hørt flere steder fra.)
Stedet, som Lene intetanende nærmede sig søndag aften. Stedet, hvor hendes lys brat slukkedes som ved tryk på en kontakt. Rart, hun trods alt ikke lå og led inden døden indtraf, men væk, i samme nu, hun ramte jorden. Bilen, som stod med forenden nede i jorden, hjulene lige op i luften. Bilen var dog fjernet på min vej i dag, dybt spor, hvor bilen havde stået, i rabatten blomster og lys.
Lene, som alt for tidligt må genforenes med sin far, det er stadig lidt ubegribeligt, hun ikke mere er en del af gadebilledet. Livlige, glade Lene, hvor der skete noget. Humørsprederen. Børnene er fremme på min nethinde gang på gang, de stakler, som så brat måtte af med deres mor. Hvem tager sig af dem.
Jeg er overbevist om, at mange møder op til mindehøjtideligheden i kirken, hvor hun hørte til, og som er en del af mit arbejdsliv. Hvem som har truffet afgørelsen, er jeg ikke klar over, synes bare det er okay, beslutningen blev truffet ang mindehøjtidelighed i kirken, hvor vi skal have blomster i bænkene samt på alteret, flag på halv hele dagen.
Jeg er overbevist om, Lene ikke har noget imod beslutningen. Håber stadig, børnene får den støtte, de har brug for i deres ulykkelige situation.
Tror, det er dem, som fik sat blomster og lys ved stedet, hvor deres mor fik sit endeligt, flammerne lyste for Lene, stille, da jeg kom forbi og mindedes Lene på den strækning mange gange.... Endnu engang: Fred være med dig, Lene, fred være med dine børn, som jeg tænker på, specielt sønnen, som skal konfirmeres i år.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Pyh altså, det er bestemt ikke sjovt, når éns kære rives væk med sådan en kraft og på et tidspunkt man mindst aner det. Ikke retfærdigt!! Man kan jo aldrig forberede sig på sådant noget. Det sætter helt sikkert en masse tanker igang. Jeg kan jo kun sende positive tanker afsted...

Anonym sagde ...

Ja, det sætter gang i mange tanker - både omkring de efterladte - og i relation til én selv - livet er flygtigt - intet er sikkert - for nogen af os ... Men lige nu - lige her, er vi i live - og kan glæde os over det. Det behøver ikke forhindre at vi har omsorg og omtanke for de der er revet væk og de efterladte og sørgende - det må bare ikke opsluge os, Puk!

Zindy sagde ...

Tak, frk Bibo, for dine tanker. En fuldtræffer med, man aldrig kan forberede sig på et liv ender så brat, pludseligt. Det er i en sådan situation, det er meget svær at have en sådan arbejdsplads som min, lige nu er det meget svært at finde balancegangen, er nødt til at handle instinktivt, da det af gode grunde er sørgende mennensker i choktilstand. Siden, jeg skrev dette oplæg, har jeg haft en af børnene på min private mobil, hvor var det svært, da jeg selv kendte Lene personligt.

et cetera - Der ramte du også en fuldtræffer. Da jeg kom forbi stedet tidligere i dag, havde jeg et glimt med livet, som er flygtigt, men kunne ikke finde ord for det, hverken dengang eller da jeg kom hjem timer senere. Vi kan selv dø om lidt, falde om, bang. Jeg er nok til tider for tilbøjelig til at lade mig rive for meget med, lade mig opsluge i nuet af situationen for de efterladte, som har det meget svært, især i sådan en situation som nu, hvor det er en tragedie i min verden, Lene måtte herfra under denne situation. Det hjælper ligesom lidt at nedfælde det, en hjælp med jeres kommentarer, meget fornuftige guldkorn. Jeg kan sige TAK til dig og I andre, som kommenterer i dette forløb, det varmer meget, jeg mærker opbakningen via jeres ord til mig, følelsen af, jeg heller ikke er alene, men nogen siger noget. Det er også med til at hjælpe videre i mit skriveforløb.


FORÅR 2007
Powered By Blogger