torsdag den 11. oktober 2007

MORGENRUTINER


Endnu en hjemmedag venter forude, til nu er der ikke sket så meget. Jeg har været en kort tur ude med hunden på markerne omkring adressen. Pt er der gang i vaskemaskinen, der skulle skiftes på sengen og kunne se, der var nok til at starte maskinen.
Tilbage i barndommen - indtil jeg var ca 13, var der ikke en af de nutidige vaskemaskiner. Da var det halvautomatisk. Husker, der i bryggerset stod en gruekedel til kogevask. Ved siden af var den halvautomatiske vaskemaskine, som fyldte meget, en hvid, firkantet kasse, i omkreds ca som et køleskab og godt en meter høj. Det var ikke bare lige at vaske tøj, der skulle afsættes tid.
Da en af de nemme vaskemaskiner kom på adressen, var det den rene svier, kunne i begyndelsen bruge lidt tid til at stå og se på den, når den var i gang. Nu er det bare at fylde den og den ordner resten.
Regner med, jeg i løbet af dagen skal have plantet nogle flere staudier, som jeg fik den anden dag, det er ligesom ikke blevet til før. Her til morgen fik jeg også lagt noget tøj på plads, som jeg fik foræret den anden dag. Jeg er en af de heldige, som sjældent behøver at købe tøj, gennem lang, lang tid hovedsageligt strømper. Bedst, som jeg er inde i en sorteringsperiode, hvor jeg er ved at kassere, kommer der et nyt læs ind. En overgang var jeg alt andet end god til at rydde op, det er heldigvis blevet bedre, nu hviler det i sig selv, der bliver ikke mere fyldt op som førhen.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er ikke så ringe med nogle fridage, når der er nok at tage fat på derhjemme. Den vaskemaskine, du husker stod ved gruekedlen, har sikkert været en FERM. Det var et stort fremskridt fra vaskebrættet. Men den fuldautomatiske vaskemaskine er vist prikken iver i'et, og den bliver jo også stadig bedre og bedre.
Arvetøj er også en rar ting, men det kræver mere oprydning for ikke at "samle til huse".
Fortsat god fridag.

Anonym sagde ...

Undskyld en slagfejl, der skal stå "over" og ikke "iver"

Zindy sagde ...

Hej anonym. Det var temmelig sikkert en FERM, den halvautomatiske vaskemaskine. Jeg kan huske, det var et kort navn og startede med F. Nyder den fuldautomatiske, som er ved at være en halvgammel sag. Erkender, det især førhen var et problem mht at rydde ud, når jeg fik arvetøj, samlede til huse, så der til sidst føltes som om, der var tøj overalt. Det var ikke småting, jeg fik ryddet væk dengang, når jeg endelig kom i omdrejninger. Ogsågod dag til dig.


FORÅR 2007
Powered By Blogger