onsdag den 10. oktober 2007

HANDLE IND




Der skal somme tider handles ind, hvilket for det meste foregår i nærmeste købstad ca 12 km væk. Det ene billede viser lidt af vejen hvor jeg er ca halvvejs. Det andet billede er fra gågaden, som i min tidlige barndom udelukkende var en trafikeret gade med butikker tæt på hinanden på hver side af gaden. Dengang var gaden belagt med asfalt, nu er den flisebelagt. Husker, jeg i tidernes morgen gik med mor i hånden inde på fortovet, det var ikke så trygt med de biler så tæt på. I sydlig ende af gågaden var der en legetøjsbutik med 2 udstillingsvinduer. Jeg var ikke til at trække derfra, når vi gik der forbi. Hvis jeg fik lov, kunne jeg stå der i timevis.
Husker Kvickly før forretningen flyttede til de nuværende omgivelser, der skulle man op ovenpå, når man ville have dagens ret eller en kop kaffe eller te. Senere, da forretningen flyttede, var det noget nemmere, cafeteriaet lå ud mod gågaden, man kunne følge folk udenfor. For ca 5-6 år siden lukkede cafeteriaet, det kunne ikke løbe rundt længere, nu bliver den del brugt til udstilling af diverse varer.
Dernæst lukkede der et konditori midt på gågaden, en mindre, hyggelig forretning, som var et must at komme ind i, der emmede af atmosfære og eksisterede en menneskealder. Nu er der byens Kop og Kande. Savner virkelig forretningen, blev altid glad når jeg kom derind. Nu besøger jeg i stedet pølsevognen ved rutebilstationen, når jeg en sjælden gang vil ind nogen steder. Den har også eksisteret en menneskealder. Jeg husker mig selv som ca 10 årig få penge af mor til at gå ind og bestille 3 pølser, hotdogs. Fik en 10er, hvor jeg også fik penge tilbage. Far, som sagde, jeg kunne beholde resten. Damen som dengang havde vognen eksisterer endnu, dog ikke som indehaver. Ser hende somme tider på gågaden med rulator foran sig, den nuværende ejer af vognen har også haft den i mange år.

Ingen kommentarer:


FORÅR 2007
Powered By Blogger