onsdag den 10. oktober 2007

Kvier


Markerne omkring ejendommen har gennem en årrække været lejet ud til en af naboerne. Gennem de sidste år har der gået kvier lige omkring mine huse i sommerhalvåret. Iår kom de hertil i begyndelsen af maj og hentet hjem i slutningen af september. Vandtruget har jeg gået og holdt øje med og har nydt de sindige dyr lige udenfor. Hunden ville gerne, hvis hun fik lov, ind til dem, hvilket vi var flere om at bestemme.
Især i begyndelsen kvierne var væk fra adresseen savnede jeg dem, deres puslen, tyggen drøv. Nu er nogen af dem kommet på en mark på den anden side af asfalten, så det stadig lugter lidt af kvier. Her et billede, hvor hunden står og ser interesseret på lejerne - hun ville meget gerne over til dem, men blev dog hvor hun skulle være.
Husker far tilbage i min barndom havde køer og grise. Køerne stod de første år i tøjr, som til tider skulle flyttes. Senere blev der lavet hegn så far var fri for at gå og flytte med dem. Mælken blev hentet fra det nærmeste mejeri, som nu forlængst er nedlagt. En mælkkusk var rundt efter den lokale mælk hos bønderne. Vi kunne få kærnemælk hos ham, hvilket vi fik ind i en gul bøtte. Husker mælken havde mere smag end gennemsnitsmælken fra kærnemælken fra supermarkedet. Vi skal ha fat i den dyreste, som kommer tættest på barndommens kærnemælk fra mejeriet.
Jeg legede tit ude i stalden mens far lavede grotning, fodrede dyrene, marken, som er afbilledet i dette indslag kørte jeg som stor pige traktoren, når der skulle renses roer, køres kartofler op mv. Nu er det mange herrens år siden, jeg har siddet på en traktor.

Ingen kommentarer:


FORÅR 2007
Powered By Blogger